Karriereboken lansert for fullsatt sal i Litteraturhuset i Oslo

Karriereboken lansert for fullsatt sal i Litteraturhuset i Oslo

Boken som styrer deg mot jobben du virkelig vil ha.

Daglig leder i Karriereakademiet, Vigdis Lamberg forteller om bakgrunnen for bokprosjektet: «Hvordan skal jeg nå ut til flest mulig med rådene som sikrer jobben den enkelte virkelig vil ha? Over 10 000 personer har fått ny jobb etter å ha gjennomført vårt karriereendringsprogram. Vi vet det er utradisjonelt og har bevist at det virker. Selvsagt ønsker jeg å selge nettkurset «Fra jobbsøker til kompetanseselger» eller karriereendringsprogrammet som inkluderer personlig oppfølging.  Men alle har ikke anledning til å prioritere dette, spesielt dersom man går dagpenger fra NAV og har fått et kraftig fall i inntekten da jobben falt bort. En bok har alle råd til å kjøpe, tenkte jeg og begynte skrivearbeidet som førte til KARRIEREBOKEN.» forteller den entusiastiske forfatteren og karriererådgiveren. Hegnar Media tente på ideen om en karrierebok og veien fra idè til ferdig bok ble kort.

 

 

Her advarer forfatter Vigdis Lamberg publikum og programleder  Erik Wold mot å gå i «morgenkåpefella». Sene og lange frokoster anbefales ikke når du søker jobb. Følg vanlige rutiner for prosessen  med å finne den jobben du har lyst på – det tar lengere tid enn du tror.

Unngå morgenkåpefella!

De som kjenner Vigdis, vet at hun er utradisjonell og kreativ. Derfor ble også boklanseringen utradisjonell: arrangementet hadde form som et innholdsrikt seminar. Det var full sal på Litteraturhuset i Oslo da Vigdis, til publikums forbauselse, entret scenen iført MORGENKÅPE. «Jeg vil advare mot å gå i samme felle som jeg selv gjorde da selskapet jeg jobbet i ble nedlagt og jeg mistet jobben. Tanken om at det skulle bli vanskelig å få ny jobb, streifet meg ikke. De første ukene sov jeg til jeg våknet, subbet rundt i morgenkåpe, drakk te og lest aviser til lunsj-tider. Det var skremmende å erfare hvor fort jeg mistet tempo og styrefart» fortalte hun og rådet alle som mister jobben til å stå opp til vanlig tid for å gjøre jobben som «kompetanseselger».

I et arbeidsmarked der de færreste jobbene lyses ut, er det viktig å endre tankesett fra å være jobbsøker til å bli kompetanseselger. Det er tidkrevende å gjennomføre kvalitativt gode prosesser med skreddersøm av CV og søknad. For ikke å snakke om proaktivt innsalg for å finne jobbene FØR de er utlyst. «De færreste føler seg bekvem med å stå på for å være den kandidaten som framstår som den beste til jobben. Derfor er avlæring av gammeldagse metoder og innføring i moderne metoder for kompetansesalg helt nødvendig for å sikre deg jobben du virkelig vil ha» råder Vigdis Lamberg.

Eksperter øser avkunnskap og erfaring

I tillegg til å dele mange av rådene som Karriereakademiets program inneholder, har Vigdis intervjuet en rekke ressurspersoner i boken. Mange av dem delte sine råd og erfaringer fra scenen på Litteraturhuset og bidro hver på sin måte til et svært lærerikt seminar.»Jeg ble veldig stolt og glad da Hegnar Media tente på ideen min om å utgi KARRIEREBOKEN. Gledelig var det også at alle de kunnskapsrike personene jeg gjerne ville intervjue for å gjøre stoffet enda mer dynamisk, villig stilte opp. Og jammen stilte opp som foredragsgoldere på lanseringsseminaret også» sier en entusiastisk Vigdis Lamberg.

 

 

Også flere tidligere kursdeltakere fortalte fra om de store endringene kunnskapen dette programmet hadde medført.Troels Normann Mathisen, Communication manager, Servi group «Jeg kom inn i dette karriereendringsprogrammet demotivert og med bøyd hode og gikk ut rakrygget…og signert drmmejobb.»

 

«Full sal og positive bokomtaler varmer et forfatter- og rådgiverhjerte.  Men det aller viktigste er at i tillegg til  å følge vårt berømte karriereendringsprogram eller nettkurset vårt «Fra jobbsøker til kompetanseselger», er  mange av de smarte metodene du må vite for å finne din neste jobb, nå tilgjengelig for enda flere.»sier VigdisLamberg.

Hva kan du lære av klikkhoreriet?

Kunnskap om kommunikasjon er grunnpilaren i alt salg; også når det gjelder å selge seg selv. Nyhetsmediene kjemper side om side om vår oppmerksomhet. Derfor har vi mye å lære av hvordan journalister enker når du skriver noe de vil du skal lese.  Slaget om klikk er tidens mantra. Den kjente journalisten Sarah Sørheim delte sine erfaringer etter mange år i media.

Da Sarah tiltrådte stillingen som nyhetssjef i NTB, kom hun med følgende hjertesukk da hun ble spurt om hun ikke ville savne den kulørte pressen hun kom fra, bl.a. som kulturredaktør: «Det skal bli så deilig å komme bort fra klikkhoreriet» Hun henviste til forskning som viser at man har svært få sekunder til disposisjon for å hekte på leseren. Derfor er jakten på fengende titler som skal pirre din og min interesse i fokus for journalister. Samme tankegang må man ha når CV og søknad skal skrives. Du konkurrerer gjerne med hundrevis av andre søkere. Hvordan du fanger leseren på sekunder er viktige elementer i karriereendringsprogrammene til Karriereakademiet.

 

LinkedIn som viktig ledd i merkevarebyggingen av DEG

Mange sammenlikner Facebook og LinkedIn…..fordi de ikke vet bedre! Man kan følge med i timen uten å være på Facebook. men skal du oppdatere deg på hva som skjer, bygge nettverk og hente inspirasjon, er en profil på LinkedIn et must. For ikke å snakke om dersom du ønsker ny jobb.  Enhver personalsjef og rekrutterer har premiumabonnement for LinkedIn. Her kan de legge inn søkeord som gjør at de finner passende kandidater. Det er en slags sannhet blant rekrutterere at den beste kandidaten ikke ligger i søkerbunken. Det er overaskende lett for en headhunter å få et møte med en person som slett ikke er på jobbjakt. Det er jo stas å få en telefon fra en person som skryter deg opp og i mente og ber om et uforpliktende møte for å fortelle om nye muligheter. Sørg for at DU er synlig når de starter jakten.

LinkedIn-ekspert Edgar Valdmanis og kommunikasjonssjef i Oljefondet, Marthe Skaar, deler viktige tips om hvordan du kan nyttiggjøre deg LinkedIn

Linkedin er ikke bare et sted for headhunting, men en viktig arena i enhver merkevarebyggingsstrategi. Nicolai Tangen, er uten tvil den mest aktive topplederen på Linkedin. Som administrerende direktør i Norges Bank Investment Management, mer kjent som Oljefondet, har han valgt en åpen form og deler villig alt fra bokanbefalinger, restauranttips til framsnakking av kolleger og innspill i samfunnsdebatten. Dette har gitt ham over 120 000 følgere på Linkedin.

Marthe Skaar, som er kommunikasjonssjef i Norges Bank Investment Management, forteller at fondet er på sosiale medier for å øke åpenheten og kunnskapen om fondet. Dette inkluderer både fondets offisielle kanaler og Oljefondsjefens bruk av sosiale medier. «Når Nicolai Tangen tiltrådte høsten 2020 reviderte vi fondets strategiplan. Kommunikasjon er en av tre tydelige bærebjelker i strategien. Vår strategiske ambisjon for sosiale medier er å skape en arena for dialog der vi når yngre målgrupper. Vi valgte å gå «all in» på LinkedIn som sosialt medium. Dette gjorde vi fordi vi når en profesjonell målgruppe og vi så en stigende trend i bruken,» sier Marthe Skaar. På seminaret fikk vi også innblikk i strategien bak Tangens aktiviteter på LinkedIn.

Et annet ledd i Oljefondets kommunikasjonsstrategien, er podcasten  In Good Company. Oljefondet investerer i mange av verdens største selskaper.  Derfor får Nicolai Tangen tilgang til topplederne og publiserer svært interessante intervjuer i denne podcasten. Anbefales!

 

CV og søknad er salgsbrev for å komme til intervju…som kan være omvendt av hva du er vant til.       

At søknad og CV fortsatt gjelder i ansettelsesprosesser, ble bekreftet på seminaret av sjefen for rekrutteringsselskapet TopTemp, Kjetil Fochsen Ellestad. På seminaret understreket han viktigheten av å gi et bilde av din reise. Da kan 1 side ofte være for lite.

Vigdis ga et innblikk i noen av kommunikasjonsknepene de som gjennomfører karriereendringsprogrammet hun står bak får lære.  « Som Sarah Sørheim fortalte, har man få sekunder til disposisjon for å hekte på leseren. Det stiller spesielle krav til utforming av CV og søknad» understreker Vigdis Lamberg.

 

It-selskapet Ateas adm.dir.Ole Petter Saxrud peker på at en av selskapets verdier er «nysjerrig». Det forplikter og de tar sin egen medisin ved å la kandidaten intervjue lederen i første intervju. «Vær nysjerrig og tenkt utenfor boksen» råder Ole Petter. Her i samtale med pensjonsekspert Helene Miller og Vigdis Lamberg.

Lederes ansvar ved oppsigelser

Alle ledere jeg snakker med, framhever  det å si opp folk som det verste med lederrollen. Derfor er ofte oppsigelsesprosesser så korte som mulig basert på standardprosedyrer definert i Arbeidsmiljøloven. Kjære bedriftsleder: gjør individuelle tilpasninger!  Det å miste jobben defineres av psykologer som en LIVSKRISE på linje med skilsmisse og dødsfall i nær familie. Å tenke at NAV står klar med nødvendige tiltak, er feil tanke og ingen unnskyldning for ikke å ta ansvar.

Psykolog Fanny Duckert og arbeidsrettsadvokat Ole Andrè Oftebro gir verdifulle råd til bedriftsledere. De er enig om at arbeidsgivere er tjent med å ta et større ansvar for den oppsagte utover minimumskrav i Arbeidsmiljøloven. Mindre støy i oppsigelsesprosessen og vissheten om at man har bistått den oppsagte på vei til ny jobb er humant i tillegg til bra for selskapets remomè. 

Til deg som har lederansvar:

Her kommer noen gode grunner til hvorfor du må ta mer ansvar for folkene du sier opp:

A:Dagpengebeløpet er langt lavere enn de fleste tror.

62% av lønnen opp til 6 G (1 G = ca 100 000.-) gir et maks tak på kr 372 000.-  uansett hvor høy lønn du har hatt.  For mange betyr dette i praksis økonomisk katastrofe og gnisninger i heimen pga dramtisk endring i livsstilen. Dette på toppen av at man mister kollegaer, følelsen av tilhørighet og å kunne bidra med noe…og for mange, prestisjen som stillingen gir.

B: De færreste jobbene ligger på finn.no

De fleste tror at alle ledige jobber lyses ut. Folk må lære av profesjonelle karriereveiledere hvordan folk ansettes i dag og hvordan man snuser opp jobber som ikke er utlyst.

C:Det er mange søkere på hver jobb.

Da gjelder det å skille seg ut på en positiv måte og å lære om 5 sekundersregelen som journalister lever etter når de lager titler. Det handler om å hekte på leseren raskt. Hvordan du gjør det når du skriver CV og søknad må læres så man ikke går i «norsk-stil-fella».

D: Ting tar tid. Start jobbsøkingen umiddelbart.

Selv om en person får solid sluttpakke på vei ut døren og økonomisk trygghet en periode, er det lett å undervurdere hvor tidkrevende det er å søke jobb. Som leder kan du ha «litt» bedre samvittghet når du gir et par måneders ekstra lønn og kanskje fritak av arbeidsplikt. Men det aller beste du kan gjøre, er å bake inn en et karriereendringsprogram i sluttavtalen med oppstart i samme øyeblikk man mister jobben. Da har personen fortsatt styrefart og er formelt sett i jobb. Det gir selvtillit og et bedre selvbilde enn når man har status som arbeidsledig og dagpengemottaker.

E: Styrer du mot goodwill eller badwill?

Norge er et lite land. Folk snakker sammen. Din virksomhet bruker sikkert en del ressurser på markedsføring og merkevarebygging. Har du tenkt på hvor ødeleggende omtale fra en skuffet, desillusjonert og sint eks-medarbeider kan være i forhold til virksomhetens gode navn og rykte? De som er igjen skal fortsatt gjøre en god jobb. Uroen rundt at en eller flere kollegaer må slutte og bekymringen for hvordan det går med dem, kan du dempe betydelig ved at de vet at god støtte er gitt på vei ut døren.  Styr mot «goodwill» og ikke «badwill» ved å skreddersy oppsigelsesprosesser.

 

KARRIEREBOKEN som inspirasjonskilde og guide er en god start. Det aller beste er et individuelt tilpasset program der samtaler gjennom jobbsøkprosessen inngår. 

Del gjerne med dine venner
Comments are closed.